Santoña & met de 4 pelgrims tot Comillas - Reisverslag uit Santoña, Spanje van Tanja Dave - WaarBenJij.nu Santoña & met de 4 pelgrims tot Comillas - Reisverslag uit Santoña, Spanje van Tanja Dave - WaarBenJij.nu

Santoña & met de 4 pelgrims tot Comillas

Door: Dave en Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

02 September 2011 | Spanje, Santoña

Onze eerste echte halte in Spanje was Santoña, een vissersstadje aan de baai van Biscay. ´s Zondags een wandeling gedaan van ongeveer 2,5 u rond de Monte Buciero, mooie wandeling langs het water , af en toe klimmen met prachtige miradors. ´s Avonds de auto bij het strand geparkeerd.
Maandagmiddag hebben we dan de 4 pelgrims opgewacht, fijn weerzien!
´s middags samen gegeten en natuurlijk de nodige terrasjes gedaan.
Maurice, Jos, Jaak en Bert zijn 3 weken geleden vertrokken in Lourdes om na 6 weken en ca. 1100 km aan te komen in Santiago de Compostella.

De dag nadien hebben we onze auto veilig geparkeerd op een camping en zijn wij met hun beginnen wandelen voor een paar dagen.
De eerste etappe was van Santoña tot Guëmes, zo´n 30 km, met een koffiepauze in Noja. Mooie wandeling langs de kust en glooiende landschappen. Aangekomen in de pelgrimsrefuge in Guëmes was het gelukkig geen probleem dat wij geen " echte " pelgrims zijn, effe uitgelegd dat we hun voor een paar dagen vergezellen. Deze refuge was volledig gebaseerd op donaties .... je mag dus betalen wat je wil voor slapen en eten. Fijne locatie.

De dag nadien van Guëmes naar Camplengo, ca. 25 km gewandeld en een stuk langs de grote weg overbrugd met een trein-rit. Een stuk van de wandeling ging langs steile rotswanden langs de kust, super mooi.
In Camplengo hebben we overnacht in een kleinere refuge en ´s avonds gezellig samen gegeten met in totaal 9 pelgrims en wij 2. De wijn vloeide rijkelijk en heel lekker gegeten, gezellige avond!

Derde en laatste etappe van Camplengo naar Comillas, ca. 27 km met onderweg een lunchpauze waar we de befaamde bloedworst hebben gegeten. Ook dit was weer een mooie, deze keer ging de wandeling door verschillende dorpjes: Santillana del Mar, La Iglesia en Concha waren mooi om te zien.
In Comillas ons laatste avondmaal gehad met de bende .... we hebben ons super goed geamuseerd, het was echt gezellig en een leuke ervaring!

Vanmorgen afscheid genomen en met de bus terug naar Santoña gekomen. De auto stond er nog .... en nu staan we op de camping om wat wasjes te doen en de foto´s bij te werken.

Morgen of overmorgen gaan we richting Bilbao.

Saludos !

nieuwe foto´s staan op: www.travelpod.com/members/tanjadave

• 02 September 2011 - 15:45

Swa:

Fijn dat de pelgrims het goed maken. Ik lees niets van blaren en zere voeten, dus alles zal wel ok zijn.
    Mooie tochten moet geweldig zijn.
    Bilbao, schitterende stad, jullie worden alweer een ervaring rijker.
    groetjes en hou jullie gezond, Alda en Swa

• 02 September 2011 - 15:53

Berg:

Haha, zelf die spiegel is int klein! Nice to know you're havin' fun again. Gegroetos espanossos

• 03 September 2011 - 18:43

Thomas En Kristel:

Hey Tanja en Dave, wat klinkt dat allemaal toch weer super!! Mocht je na Bilbao nog een campingplekje aan zee zoeken, wellicht een idee bij Pechon is een mooie camping met terassen met uitzicht over zee en ook aan zee. Vanuit hier kan je ook mooie autotochten maken door Picos de Europa (gebergte), maar er zijn vast meerdere mooie campingplekken en het is maar net wat je wil. Geniet volop! Groetjes, Kristel en Thomas