Baskenland-Navarra-Aragoneese Pyreneeën - Reisverslag uit Bielsa, Spanje van Tanja Dave - WaarBenJij.nu Baskenland-Navarra-Aragoneese Pyreneeën - Reisverslag uit Bielsa, Spanje van Tanja Dave - WaarBenJij.nu

Baskenland-Navarra-Aragoneese Pyreneeën

Door: Dave en Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

13 September 2011 | Spanje, Bielsa

Hebben jullie even ..... want het is veel deze keer.

Na een klein uurtje rijden aangekomen in Portugalete, waar we ons met de puente colgante, Bizkaido, hebben laten overzetten naar Getxo. Deze " hangende brug " zet voertuigen en personen over de Nervión rivier via een soort gondel.
Getxo is een leuk klein vissersdorp / stadje waar we eerst nog wat geproefd hebben van de tapas in één van de vele gezellige bars vooraleer we de metro naar Bilbao hebben genomen.

In Bilbao rond gewandeld in het oude gedeelte van de stad en langs de vele bezienswaardigheden die deze stad te bieden heeft. Natuurlijk kon een natje en een droogje ook hier niet uitblijven, lekker genieten van het goede leven!

´s Avonds eten klaar gemaakt langs het water in Getxo en al een stukje doorgereden tot in Oñati.
In Oñati is nog een oude universiteit (Sancti Spiritus) van de 16e eeuw te bewonderen, maar ook het dorpje zelf is de moeite om door te wandelen.
Na een korte wandeling in de omgeving door gereden tot Zumarraga.
Op ´t eerste zicht niet veel bijzonders, veel huizenblokken en industrie, maar rond een uur of 6 kwam er leven in de brouwerij. Op verschillende plaatsen in het dorp begon men voor de cafées baskische liederen te zingen. Je merkt dat dat hier heel fel leeft, alles is geafficheerd en aangegeven in het Basks en maar af en toe staat het er in het Spaans bij. Bij dat zingen in Zumarraga zie je bijv. ook mensen met sjaaltjes van de baskische vlag rondlopen. Speciaal om te zien, een pittig volkske die basken!

In Zumarraga hebben we een bus genomen naar het klooster van Loiola om van daaruit via de GR120 terug te wandelen tot de auto. Mooie wandeling van 16 km langs een oude baseliek, de regenbuien moesten we er wel bijnemen.

Van het groene vochtige Zumarraga naar een totaal andere wereld, na een prachtige rit van 144 km, eerste halte Olite. Klein dorp in een dorre zonovergoten desolate omgeving met nog prachtige oude gebouwen en dito kasteel. We zitten dan in de wijnregio van Navarra, grote vlaktes met op de achtergrond bergen en af en toe een dorpje.
Tweede halte Ujué, gelegen op een berg, met ook hier weer mooie oude gebouwen en kleine straatjes. Laatste halte voor die dag, Sangüesa waar het ook weer vol staat met kerken en oude gebouwen.

Na een bewogen nacht (lees: hangjongeren tot 2 u ´s nachts) en een lekker ontbijtje aangereden tot Sos Del Rey Católico. Hier leefde vroeger de koning van Aragón, die de Moren heeft verdreven, ook weer een mooi dorp gelegen op een berg in the middle of nowhere.
En toen hadden we het wel gehad met al die mooie dorpjes en dus maar 14O km doorgereden tot het bergdorp Ansó, op 860 m, gelegen in de Pyreneeën.

De rit ernaar toe was prachtig, door een vallei met aan beide zijden overhellende rotsen.
In Ansó lekkere plaatselijke delicatessen gegeten hmmmm.
10 Km verderop ligt nog zo´n dorp, Hecho, 600 inw. Ook hier wat rondgewandeld, foto´s gemaakt en door gereden naar Jaca. Een commerciëel centrum aan de voet van de pyreneeën.

´s Anderendaags 50 km gereden tot Torla, een toeristisch dorpje op 1100 m en slechts 400 inw., van hieruit kan je naar het nationaal park van Ordesa en Monte Perdido. De eerste dag wat rondgewandeld en info verzameld voor de wandelingen die we hier wilden doen. Bleek dat de refuge voor de beklimming van de Monte Perdido vol zat, blijkbaar hadden we moeten reserveren. Dus hebben we ons tevreden moeten stellen met wat achteraf een goed alternatief was. Een wandeling van ca. 6 u door de vallei van Ordesa, heenweg in het dal en terugweg op 2000 m hoogte, mooie wandeling met zeer mooie vergezichten.

´s Avonds doorgereden naar de Valle de Bujaruelo, dichtbij de Franse grens, over een grindweg van 5 km , even spannend met ons autootje.
1 Dag hebben we hier een wandeling gedaan tot een refuge in Frankrijk op 2585 m hoogte, heel mooi, ong. 6 u onderweg geweest. De 2e dag hebben we ons compas nog eens nodig gehad, een deel van de ronde die wij wilden doen was namelijk niet gemarkeerd, deze dag hebben we de Ordisa en de Otal vallei doorkruist. Hier zagen we een kolonie reuze marmotten en enkele gieren die een koe aan het oppeuzelen waren, ook weer 7 u onderweg geweest.

Uiteindelijk hebben we 3 nachten geslapen in de Bujaruelo vallei met de auto vlak aan de Ara rivier, leuk plaatsje met een gezellige refuge en gezellige buren (allemaal Spanjaarden). Veel Spanjaarden reizen met zo´n busje, bijgevolg staan we bijna nooit alleen op een parking.

Vanuit Bujaruelo 40 km verder gereden tot Nerín. Een dorp met ongeveer 25 huizen ,niet veel bijzonders maar van hieruit kan je de Mondoto (1960 m) beklimmen, niet super hoog maar wel mooie vergezichten.

Na deze korte wandeling (2u) doorgereden tot Bielsa en inkopen gedaan voor de volgende 2 dagen. Doorgereden tot een parking in de Pineta vallei, van waaruit je verschillende wandelingen kan doen.
Eerste dag een stevige klim tot El Balcón del Pineta (2630m) en lago Marboré gedaan. 910 m Geklommen op amper 1,75 km, dus dat was effe puffen. Het weer is hier trouwens super, blauwe hemel en 30 gr., zo geraken we hier niet weg natuurlijk.
Vanmorgen nog een kleine wandeling gedaan en nu zitten we aan de koffie in de " Parador Monte Perdido " . Dit is een keten van staatshotels, steeds gelegen op in een unieke omgeving en heel mooi ingericht. Voor te slapen nogal prijzig maar gewoon een koffietje drinken is betaalbaar, hetgeen wij dus doen, en ondertussen gebruik maken van de wi-fi!

Zo dat was behoorlijk veel deze keer ..... we zullen de volgende keer proberen het wat korter te houden.

foto´s zijn nu aan het opladen op:
travelpod.com/members/tanjadave

deze keer zijn het 2 blogs omdat het nogal veel foto´s zijn.

groetjes
T&D

• 13 September 2011 - 18:58

Sven En Isabelle:

Amai, da is allemaal weer prachtig en ne schitterende natuur precies. Groetjes

• 14 September 2011 - 18:38

Swa:

Genieten, wat wil je meer. Met Bomma gaat het steeds beter, dat is fijn om te horen denk ik.
    groetjes en amuseer jullie, Alda en Swa

• 17 September 2011 - 17:32

Ilse & Gary:

Foto's zijn weer om weg te dromen :-)

grtjes,

Ilse, Gary, Lennert en Floris