Van de pyreneeën tot in Andalusië - Reisverslag uit Granada, Spanje van Tanja Dave - WaarBenJij.nu Van de pyreneeën tot in Andalusië - Reisverslag uit Granada, Spanje van Tanja Dave - WaarBenJij.nu

Van de pyreneeën tot in Andalusië

Door: Dave en Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

23 September 2011 | Spanje, Granada

Na een lange internet-namiddag (té lang, dus deze keer minder foto´s en minder uitleg) gereden tot Aínsa (ong. 40 km).

Middeleeuws dorp op een heuvel met daaronder het moderne commerciële gedeelte. Op een terras een frisse pint gedronken, want het was behoorlijk heet, en blijven hangen om ´s avonds de wedstrijd Barçelona - AC Milaan te kijken, gezellig!
Na een woelige nacht, aan- en afrijdende auto´s en ene pippo die 10x zijne auto verzette tussen 2 en 4 u, de auto ingestapt en gereden tot Alquézar (ong. 60 km) .

Ook dit is weer een dorp op een heuvel met een kasteel. Hier hebben we 2 wandelingen gedaan in de omgeving, bij beide wandelingen hebben we een frisse plons kunnen nemen in de Vero rivier, en ´s avonds lekker getafeld. Toeristisch maar leuk dorp.

Van Alquézar tot Morella, ca. 300 km over secundaire wegen, zo´n 4,5 u gereden met een lunch-stop in Bujaraloz (bocadillo) en een culturele stop in Alcañiz (kasteelbezoek).
Morella gelegen op 1000 m hoogte in het Maestrat gebergte, dor landschap met als hoogste punt 1200 m. In Morella staat nog een kasteel dat hoog boven de stad uittorend, mooi om te zien en zeker een bezoekje waard. Hier lekkere tapas gegeten en gewandeld tot het dorp Xiva.

Na 2 nachten Morella achter ons gelaten en zo´n 250 km gereden tot het dorp El Saler. Dit stranddorp ligt op zo´n 10 km van Valencia en leek ons wel een geschikte plek om de auto te parkeren. ´s Namiddags even op het strand gelegen en ´s avonds lekkere tapas gegeten. ´s Anderendaags de bus genomen om Valencia te bezoeken: de kathedraal met de "enige echte heilige graal", La Lonja (zijdehandelsbeurs), de plaza, de playa enz..... gezien en paella gegeten ..... meer moet dat niet zijn, leuke stad!

Diezelfde dag nog de auto ingesprongen om 60 km te rijden tot het dorp Chulilla, slechts 800 inw.
Heel rustig wit dorpje gelegen aan Turía rivier met een klein gezellig centraal pleintje. Hier gewandeld tot een mirador, tot het kasteel en tot aan El Charco Azul, een plek om te zwemmen. In de loop van de dag is het dorp super rustig, maar ´s avonds komt iedereen samen op de plaza om een babbelke te doen of om iets te drinken op één van de terrasjes.

Na 2 dagen Chulilla zo´n 100 km gereden, met 2 tussenstops: Sot de Chera en Requena, eindhalte voor die dag Alcalá del Júcar. En rara, ja weer een dorp gelegen in een vallei, deze keer aan de Júcar rivier, met ook weer een kasteel gelegen boven het dorp. Terrasje gedaan, gezwommen en wat rondgewandeld.

´s Anderendaags opnieuw de auto in tot Torre del Vinagre, 280 km verder, het bezoekerscentrum van het natuur gebied Cierra de Cazorla, mooie rit door het natuur gebied o.m. langs het Tranco meer. Enkele stops: Segura de la Sierra en Tranco. In dit park een wandeling van ca. 5 u gedaan langs de río Borbosa tot het meer Aguas Negras, mooi en met de nodige adrenaline stoten, alléz toch voor Dave want die loopt altijd voorop hé.
Eerst hoorden we van alles in de bossen onder de rotsen, wij dus stil door gelopen want dat zou vast en zeker een groot beest zijn .... bleek dat het vallende stenen waren, gelukkig kon Dave op tijd weglopen. Een ander gedeelte van de wandeling ging door heel smalle tunnels die aangelegd zijn voor de kleine waterkanalen. In één van die tunnels hadden we tegenliggers, een familie schapen, zij in paniek, wij in paniek (het was er pikke donker)Dave heeft acrobaten stunten moeten uithalen (springen op het kanaal) en ik ben terug naar de ingang gevlucht, gelukkig allemaal zonder kleerscheuren uit de tunnel geraakt!
Na de wandeling nog even een frisse duik genomen in de rivier en door gereden tot Cazorla.

De bedoeling was om hier een nachtje te blijven en nog een wandeling te doen in het natuur reservaat. Maar we vonden er geen geschikte parking, met ingeklapte spiegels (zeer enge straatjes) half het dorp doorgereden; uiteindelijk op een parking gezet met een hoop vuiligheid en gebroken glas, naar de plaza gelopen. En na 2 blikken bier en een zak chips beslist om door te rijden.

Bijgevolg zitten we nu al in Granada, vandaag nog wat praktische dingen doen en morgen de stad in.

Zo dat was het dan alweer, toch weer meer dan ik gedacht had.

groetjes

nieuwe foto´s staan op :
www.travelpod.com/members/tanjadave

• 25 September 2011 - 16:31

Breem 1:

het ziet er weer geweldig uit die foto's
    toch wel gemakkeijk zo ene kamper
    wat wil je nog meer gr

• 28 September 2011 - 17:40

Ann:

In Madeira en La Palma ook al door zo'n tunnels gelopen en inderdaad, het is soms behoorlijk schrikken. Maar schapen... nog niet meegemaakt :-)
    Groetjes.