Algarve - Alentejo - Reisverslag uit Évora, Portugal van Tanja Dave - WaarBenJij.nu Algarve - Alentejo - Reisverslag uit Évora, Portugal van Tanja Dave - WaarBenJij.nu

Algarve - Alentejo

Door: Dave en Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

23 Januari 2012 | Portugal, Évora

pfff .... waar te beginnen, we zijn alweer op zoveel verschillende plaatsen geweest .... even een opsomming:

1) São Bras de Alportel, stadje met een heel interessant museum over de kurkindustrie.

2) Alportel, vertrekpunt van een wandeling door de Alportel-vallei, mooi maar veel loslopende honden onderweg tegengekomen.

3) Cachopo, van hieruit naar Casas Baixas gereden om de Don Quixote-route te wandelen, super mooie omgeving.

4) Salir, Penich, hierbij ligt Rocha do Pena, een kalkstenen rots van 495 m. die we hebben beklommen. Bovenop mooie vergezichten.

5) Alte, pittoresk dorpje gelegen aan de Algibre-rivier.

6) Silves, dorp aan de Arade-rivier, vroeger al bekend bij de Romeinen, Grieken en Moren, vandaar het mooie kasteel. Interessant museum en leuke straatjes. Bij het binnenrijden zagen we wel meer dan 100 mobilhomes geparkeerd staan ... blijkbaar bekend onder de "grijze nomaden", allemaal gepensioneerde overwinteraars, veel Nederlanders en Belgen, gezellig om wat te buurten.

7) Via praia Marinha, Benagil, Ferrogudo en praia de Rocha naar Portimão gereden. De rit naar deze havenstad was super mooi, ruwe kust en steile rotswanden, een beetje zoals de 12 apostelen in Australië.

8 ) Via Alvor naar Lagos. Stadje met veel geschiedenis, een kasteel en op 3 km "ponta da piedade", leuke wandeling langs de kust naar de vuurtoren.

9) Sagres en Cabo St Vicente, meest noord-westelijkste puntje van Europa waar je leuk kan wandelen langs de kust. Hier was het weer iets minder dus hadden we voor 2 dagen een appartementje geregeld.

10) Via Carrapateira en Aljezur naar Monchique, gelegen tussen de 2 hoogste bergen van de Algarve: Picota (774 m.) en Foia (902 m.). Beide zijn we ´s anderendaags opgewandeld, mooi mooi en wat een weer, zon + blauwe hemel.

11) Beja, aangenaam niet-toeristisch dorp met een mooi historisch centrum en dito kasteel.

12) Serpa, dorpje met kasteel, aquaduct en gezellige pleintjes en straten.

13) Via de dam van Alqueva en het dorp Portel in Evora aangekomen. Historische stad die al meer dan 2000 jaar bestaat, dus veel te zien en veel te bezoeken. Kathedraal, talloze kerken en pleintjes, musea, oude universiteit, mooie parken ... en een bandencentrale waar we ons autootje getrakteerd hebben op 4 nieuwe banden.

Morgen richting Lissabon met nog wat tussenstops.

nieuwe foto´s staan op:
www.travelpod.com/members/tanjadave

groetjes
T&D

• 25 Januari 2012 - 16:58

Swa:

Het gaat goed met jullie, herken wel enkele plaatsjes daar in de Algarve, mooi gebied.
    Richting Lissabon is een beetje riching België ! groetjes uit Kaulille en hou jullie gezond, Alda&Swa