Lissabon en omgeving - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Tanja Dave - WaarBenJij.nu Lissabon en omgeving - Reisverslag uit Nazaré, Portugal van Tanja Dave - WaarBenJij.nu

Lissabon en omgeving

Door: Dave en Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

06 Februari 2012 | Portugal, Nazaré

Van Evora zo´n 100 km gereden tot in Setúbal. Een levendige havenstad waar we ´s middags super lekkere vis hebben gegeten en een museum over het inblikken van Sardines bezocht.
Diezelfde dag nog doorgereden tot Sesimbra, een kustdorp waar we een paar dagen zijn gebleven. Wat rond gewandeld en in de bib info vergaard voor onze verdere reis.

Van Sesimbra dan naar de hoofdstad Lissabon. Eerst nog even gestopt bij de Cristo Rei met een mooi uitzicht over de stad en dan via de " ponte 25 de abril " Lissabon binnengereden.
Parking hadden we gevonden bij de toren van Belém op wandelafstand van de stad, 6 km over een nieuw fiets-/wandelpad, of 25 min met de tram.
In Lissabon zijn we 6 dagen gebleven, wat een stad zeg!!! Heerlijk rondwandelen in het centrum en iets buiten de stad, ondertussen verschillende musea, parken en pleinen bezocht en tussendoor genieten van een heerlijk terrasje in de zon met één van de vele lekkere gebakjes in één van de talrijke " pastelarias " .
We hebben ons er super geamuseerd. Enkele toppers: praça do Comércio, museu de marinha, museu colecção Berardo met tentoonstellingen van Vik Muniz en Andy Warhol, Mosteiro dos Jerónimos, Basílica da Estrela, een rit met tram 28, Sé, Museu nacional do azulejo, aqueduto das Aguas livres, het Alfama district, verschillende miradouros, enz.....
Lissabon, een echte aanrader!

Via Cabo da Roca, het meest westelijke punt van Europa, naar het sprookjesachtige Sintra. Het nieuwe gedeelte waar je langs binnenkomt stelt niks voor, maar eens in het oude gedeelte waan je je echt in een sprookje. De officiële gebouwen maar ook de gewone huizen hebben allemaal een hoop " tralala " aan de gevels (moeilijk om uit te leggen) .
Een halve dag hebben we doorgebracht in het park en het paleis Da Pena, tot 1910 eigendom van het Portugese koningshuis, ook hier weer alles zoals in een sprookje. Na de revolutie in 1910 was het gedaan met de monarchie in Portugal en direct er na is het park en het paleis Da Pena opengesteld voor het publiek.

Via een kleine stop in het surfers-paradijs Ericeira en het dorp Obidos naar Peniche gereden, waar we het fort hebben bezocht. Tijdens de dictatuur onder Salazar was hier een gevangenis ingericht waar dissidente denkers werden opgesloten, en dit tot 1974!

Nu zitten we in Nazaré, het Blankenberge van Portugal, goed om even over den dijk te wandelen en gebruik te maken van de faciliteiten van de bib (lees internetten).
Dadelijk verder richting Coimbra en daarna Porto.

Wordt vervolgd.

Nieuwe foto´s staan op:
www.travelpod.com/members/tanjadave

doei
T&D

• 06 Februari 2012 - 14:17

Maart:

he, leuk verslag weer.
    ben benieuwd hoelang jullie nog blijven reizen en waarheen jullie gaan.
    Have fun!
    ps. wij waren het weekend in Valencia, ook erg leuke stad!

• 06 Februari 2012 - 16:39

Berg:

he ho he ho, het gaat bij jullie nog zo (goede duim)! geniet er nog van amigo's. gegroet

• 06 Februari 2012 - 18:51

Luc En Suzy:

portugal is mooi en lissabon isecht heerlijk om te bezoeken zijn er ook geweest fijn reis verder in portugal !